TOEN HET MERK VAN IDA SJÖSTEDT in 2001 werd opgericht, werd ze beschouwd als een buitenbeentje in de minimalistische modescene. Het publiek nam Ida's dromerige esthetiek echter snel ter harte. Ze is op het Elle Gala zowel bekroond met de Gouden Knoop als uitgeroepen tot Ontwerper van het Jaar, en haar jurken zijn zowel door Zweedse prinsessen als door influencers gedragen. In samenwerking met Jotex heeft ze het vloerkleed Abstract rose ontworpen.
Waar haalde je de inspiratie voor je tapijtontwerp?
In mijn ontwerpen werk ik veel met bloemenprints, dus het lag voor de hand om dit ook te doen. Dus pakte ik een roos van een van mijn jurkprints – die collectie ligt echter nog niet in de winkels – en maakte het formaat groter. De naam Abstract rose is precies wat je ziet, een print van een roos in extreme close-up, waardoor het patroon bijna abstract is.
In welk opzicht is het anders om een kledingstuk en een vloerkleed te ontwerpen?
Een groot verschil is dat je niet rond een lichaam werkt. Je hoeft geen rekening te houden met hoe de stof valt afhankelijk van bijvoorbeeld het lichaamstype. Ook moet een tapijt elke dag voor langere tijd in een kamer liggen. Dus hoewel ik graag vind dat mijn kleding lang mee moet gaan, moet een vloerkleed nog tijdlozer zijn – maar tegelijkertijd modern. Daarnaast hebben we het over totaal andere verhoudingen, alles is veel groter, terwijl er ruimte is om het geheel abstracter te maken.
Wat is het perfecte vloerkleed voor jou?
Naast dat het bestand is tegen een leuk leven, moet het natuurlijk kleur en sfeer toevoegen aan de kamer, waardoor deze zachter wordt. Een goed vloerkleed moet ook groot zijn en ruimte in beslag nemen. Veel mensen maken de fout een tapijt te kopen dat te klein is, waardoor het resultaat fragmentarisch en rommelig kan zijn.