Over Jotex
Jotex is een Scandinavisch interieurmerk uit Zweden, wiens missie het is om persoonlijke en authentieke producten aan te bieden die ieders individuele interieurstijl omarmen. Geïnspireerd door de internationale modehuizen, is de identiteit van Jotex gebaseerd op modern design met gedurfde expressies, gecombineerd met een minimalistische Scandinavische esthetiek.
Het begon met een gordijn
Ons verhaal begint in 1963, in het ouderlijk huis van Sven-Åke Johansson in Gnosjö, Zweden. Toen hij opgroeide ontdekte hij gefascineerd hoe een huis van persoonlijkheid kon veranderen door simpelweg een paar gordijnen te verwisselen voor een ander paar. Toen het zonlicht zich een weg baande door de ramen zag hij de prachtige kleurschakeringen die het textiel kreeg - toen werd het idee geboren om gordijnenspecialist Jotex op te starten.
Van postorder naar multinationale e-commerce
Om de zaken in gang te zetten, creëerde Johansson een productcatalogus die hij naar iedereen in de buurt stuurde. De catalogus werd meteen populair. Plotseling waren er verschillende nieuwe designproducten beschikbaar en dat was een hoogtepunt in het leven van veel mensen. Na enkele succesvolle jaren en een groeiend assortiment, werd in 1997 de website gelanceerd en de verkoop ging van postorder naar e-commerce. Tegenwoordig is Jotex actief op acht markten in Europa. Maar het is nog steeds dat kleine bedrijf met ongeveer 30 medewerkers met de droom om een toonaangevende bestemming te worden voor woondecoratie.